شهردار مشهد مقدس: ۹ هزار جای‌پارک و ۵۱ مکان اسکان موقت آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی صفر | ما در حوزه قطارشهری، با کمبود واگن مواجه هستیم پروژه اتصال بولوار امام‌خمینی(ره) به بولوار نماز مشهد، فردا (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد تسهیل دسترسی زائران و شهروندان به خدمات شهری در مشهد با به‌روزرسانی لایه‌های مکانی نقشه مشهد محدودیت‌های ترافیکی ایام شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد از پنجشنبه (۳۰ مرداد ۱۴۰۴) اعمال خواهد شد مشهد؛ اولِ عشق است آخرِ صفر خدمت رسانی رایگان ناوگان اتوبوسرانی مشهد به زائرین پیاده از محورهای ورودی مشهد مقدس دهه آخر صفر نمایش هم‌افزایی ملی در حمل‌ونقل جاده‌ای مشهد و خراسان رضوی در روز شنبه یک شهریور ماه ۱۴۰۴ تعطیل است استقرار تمامی دستگاه‌های اجرایی و خدمت‌رسان در محور‌های مواصلاتی منتهی به حرم در آستانه شهادت امام رضا(ع) | احتمال حضور پزشکیان در مشهد طرح خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام‌رضا(ع) ویژه دهه پایانی ماه صفر در مشهد آغاز شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم و عکس هوای کلانشهر مشهد امروز در شرایط «قابل‌قبول» قرار دارد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) وزیر کشور: نگاه به مشهد و به ویژه برنامه‌های دهه آخر ماه صفر، ملی است | بازگشت ۲ میلیون تبعه غیرمجاز به افغانستان تا پایان سال ۱۴۰۴ + فیلم وزیر کشور وارد مشهد شد (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آمادگی مشهد برای اسکان ۸۰۰ هزار زائر حرم امام‌رضا(ع) در هر شب، طی روزهای آخر صفر ۱۴۰۴ استاندار خراسان رضوی: کارگروه احداث شهرک سلامت در مشهد تشکیل می‌شود مجموعه‌های مردمی در تدارک پذیرایی از زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۴ در مشهد + فیلم عکس‌هایی از تمرین ارکستر سمفونیک تهران رونمایی از کتاب «در سایه‌سار خورشید» با موضوع فرهنگ میزبانی توسط شهرداری مشهد پیش‌بینی ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در مشهد برای تقویت مسیر‌های عبوری و منتهی به حرم مطهر در روز‌های پایانی صفر خراسان رضوی، قطب صنایع دستی کشور؛ ۲۳ هزار هنرمند و ۷۰۰ فروشگاه فعال
سرخط خبرها

واگن‌های خط «ال آرتی» قطار شهری مشهد، مهندسی معکوس و ملی می‌شود

  • کد خبر: ۷۱۷۷۲
  • ۰۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
واگن‌های خط «ال آرتی» قطار شهری مشهد، مهندسی معکوس و ملی می‌شود
با همکاری شهرداری مشهد و گروه مپنا، واگن‌های خط «ال آرتی» قطار شهری، مهندسی معکوس و ملی می‌شود.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ از چند ماه پیش و البته با فشار بیشتر تحریم‌های بین المللی، مدیریت شهری مشهد به سمت بومی سازی قطعات مورد نیاز حمل ونقلی خود پیش رفت. پس از همکاری مشترک شهرداری مشهد و گروه مپنا در تولید اولین اتوبوس برقی ایرانی، حالا نوبت به بومی سازی یکی از مدل‌های واگن قطارشهری رسیده است.

 

البته فرایند بومی سازی یکی از مدل‌های واگن قطار شهری مربوط به سیستم مترویی توسط شرکت‌های داخلی و با همکاری شهرداری‌های مختلف کشور با محوریت تهران انجام شد و این مدل قطار ملی رونمایی شد، اما مدیریت شهری مشهد با قرارداد اولیه‌ای که با گروه مپنا به امضا رسانده، قرار است واگن ملی قطارشهری مدل ال آرتی را -که اینک این مدل قطار در خط یک بهره برداری می‌شود- بومی سازی کند و همان گونه که مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد هم اعلام کرده فرایند بومی سازی این مدل واگن به مراحلی پذیرفتنی رسیده است.


کیانوش کیامرز در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه ما برای خط یک قطار شهری خود که خط ال آرتی است، نیازمند ۶۰ واگن دیگر هستیم، اظهار کرد: ساخت این مدل واگن در برخی از کشور‌ها در حال انجام است، اما با توجه به تحریم‌ها امکان خرید آن‌ها وجود نداشت و البته با توجه به نیاز شهر مشهد به تأمین ناوگان، موضوع بومی سازی این مدل واگن در دستور کار مدیریت شهری مشهد قرار گرفت.


تولید واگن ملی با مهندسی معکوس

وی افزود: در همین زمینه، شهرداری مشهد قراردادی اولیه با گروه مپنا برای بومی سازی این مدل واگن‌ها به امضا رساند و تا به امروز چندین گام هم برای تولید این واگن برداشته شده است.
وی ادامه داد: ما برای اینکه کار به سرعت پیش برود، یک دستگاه بوژی واگن ال آرتی را به گروه مپنا تحویل دادیم و این گروه مراحل مهندسی معکوس را تا به امروز خوب پیش برده است. همچنین برخی از تجهیزات و لوازم یدکی را که شرکت قبلا از اروپا تهیه کرده بود برای انجام مراحل مهندسی معکوس به شرکت مپنا تحویل داده است.


در انتظار اعلام قیمت نهایی

کیامرز با بیان اینکه قطار ال آرتی جزو قطار‌های محدود در کشور است، اما با توجه به نیاز مشهد و شهر‌های دیگر نظیر شیراز، بومی سازی این مدل قطار لازم است، تصریح کرد: اکنون و با توجه به اقدامات انجام شده، مراحل مهندسی معکوس این قطار به جمع بندی رسیده است و ما منتظر هستیم تا قیمت نهایی را گروه مپنا به ما اعلام کند. پس از اعلام قیمت، لایحه را برای بستن قرارداد با درج زمان بندی انجام کار به شورا ارسال می‌کنیم.


وی در پاسخ به این سؤال که در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر برنامه ریزی شده خط ۳، حجم مسافرگیری در خطوط یک و ۲ هم افزایش پیدا می‌کند، بنابراین کمبود موجود واگن در خط یک چگونه تأمین می‌شود، گفت: در صورتی که قرارداد ما با گروه مپنا نهایی و به مرحله تجاری سازی واگن برسد، احتمالا ۱.۵ سال زمان نیاز است که محصول به بهره برداری برسد و با توجه به اینکه همچنان در شرایط تحریم هم هستیم امکان خریداری وجود ندارد، اما باید گفت که ما در برخی ساعات پیک با مشکل مواجه هستیم و در صورت راه اندازی ۶ کیلومتر خط ۳ نیز حجم مسافرگیری و افزایش تعداد مسافر برای دیگر خطوط زیاد چشمگیر نیست.
کیامرز اضافه کرد: با توجه به اینکه افزایش ظرفیت خط ۳ پس از اضافه شدن دیگر فاز‌های این خط چند سال زمان می‌برد، تا آن موقع به طور قطع موضوع تأمین واگن خط یک نیز به سرانجام خود رسیده است.


وی درباره مشارکت شهرداری مشهد در موضوع واگن ملی که اخیرا در تهران رونمایی شده است نیز گفت: ۳ شرکت در حال ساخت این واگن هستند. این موضوع از طریق وزارت کشور و با مشارکت شهر‌های مترویی پیش می‌رود؛ بنابراین ما هم در این قرارداد مشارکت داریم و البته ساخت ۱۵۶ واگن هم مربوط به شهر مشهد است، اما براساس قراداد‌های این شرکت قرار است تا پایان سال ۱۵۰ دستگاه واگن مربوط به شهر تهران تولید شود تا پس از این مرحله نوبت به شهر مشهد و دیگر شهر‌های دارای اولویت برسد. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد درباره آخرین وضعیت ساخت فاز اول خط ۳ مترو مشهد نیز گفت: در ۶ کیلومتر خط ۳ قطار شهری از میدان شهدا تا پایانه امام رضا (ع) که اولویت اول ما در ساخت این خط مترویی است، مراحل ساخت ایستگاه‌ها مناسب است، اما در بخش تجهیزات به دنبال تأمین منابع مالی هستیم؛ زیرا قرارداد ما در این بخش یورویی است و از همین رو مشکلات خرید خارج از کشور وجود دارد.


وی افزود: در مجموع هسته مرکزی این خط ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و دسترسی‌های جانبی و معماری نیز از پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصدی برخوردار است. در صورت تأمین مالی برای خرید تجهیزات، امیدواریم این بخش از خط ۳ مترو مشهد در اوایل سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->